بررسی مفهوم خودکامگی در شعر پنج شاعر نوپرداز عصر پهلوی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شهید چمران اهواز - دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی
- نویسنده محمد حسین دلال رحمانی
- استاد راهنما عبدالرضا نواح
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1388
چکیده
رساله ی حاضر با هدف بررسی مفهوم خودکامگی در شعر پنج شاعر معاصر انجام گرفته است. چارچوب نظری این تحقیق از دو بخش تشکیل شده است: بخش نخست از نظریه ی ساخت یابی آنتونی گیدنز بهره برده و بخش دوم مبتنی بر نظریات کارل مانهایم است. تعاریف مفاهیم نیز از خلال منظر نظری مانهایم اخذ شده است. روش این تحقیق مبتنی بر رهیافت هرمنوتیک فلسفی گادامر است. یافته های این تحقیق نشان می دهد شعر مشروطه با تغییر منابع و خصایص ساختاری مورد استعمال کنشگران ادبی، دستاورد شعری دموکراتیک تری نسبت به تاریخ کهن ادب فارسی داشته است. نیما نیز در دوران آزادی های پس از مشروطه، اشعار دموکراتیک تری نسبت به دوران استبداد رضا شاه سروده است. اشعار او در دوران رضا شاه از نظر شاخص های مورد نظر این تحقیق به وضوح خصایص غیر دموکراتیک نشان می دهند. شاملو و اخوان ثالث تا پیش از 1332 اشعاری دموکراتیک تری سروده اند. آن ها پس از کودتای 28 مرداد و سپس افزایش قدرت شاه در دهه ی چهل اشعاری غیر دموکراتیک تر ارائه کرده اند. فروغ فرخزاد نیز تا پیش از دهه ی چهل اشعاری به مراتب دموکراتیک تر از روزگار بعد سروده است. این میان سهراب سپهری به دلیل تمایلاتعرفانی اش تاثیر کمتری از فضای سیاسی اجتماعی اطراف خویش گرفته است. با این حال شعر او خصایص دموکراتیک چندانی ندارد. بر این اساس نظام استبدادی در دوران اوج خویش(1356-1342و 1308-1320) توانسته است با تاثیرگذاری بر زندگی روزمره ی شاعران، خصایص ساختاری خود را در شعر شاعران مورد بررسی باز تولید کند.
منابع مشابه
بررسی اشعار سنتی پنج شاعر نوپرداز
از سهراب سپهری چند غزل نسبتاً برجسته و یک مثنوی ضعیف به جا مانده است. فروغ فرخزاد سه شعر موفق در قوالب سنتی دارد که هر سه در مجموعه تولدی دیگر آمده است. احمد شاملو دوازده شعر در قوالب سنتی دارد و نامه و برف از آثار برجسته او به شمار می رود.مهدی اخوان ثالث در اشعار سنتی خود چهره ای متفنن و بذله گو دارد. نیمایوشیج نیز چند رباعی برجسته از خود به جا گذاشته است.
تحلیل نمادپردازی در شعر نیمایی (مطالعۀ موردی اشعار پنج شاعر)
نمادگرایی یکی از جریانهای مهم شعر نیمایی است که شاعران معاصر هر کدام به نسبتی در این جریان شعری سهمی دارند. بررسی جریان نمادگرایی در شعر نیمایی حاکی از آن است که نگرش و جهانبینی شاعر و زمینۀ اصلی اشعار او در تحلیل و تأویل نمادها نقش محوری دارد. هر شاعری متناسب با علائق، افکار و ارزشهای خود، لحن و فضایی را ترسیم میکند که بار معنایی نمادها نیز به این ساختار بستگی دارد. این مقاله با هدف تحلیل ...
متن کاملبررسی مفهوم قدرت در شعر عرفانی عصر صفوی
به اعتقاد تحلیلگران گفتمان انتقادی، متون، منعکسکنندۀ تاریخ، روابط و ساختارهای اجتماعی، ایدئولوژی و کارکرد قدرت هستند و ازاینرو میتوانند زمینهای مناسب در مطالعات تحلیل گفتمان و نقد زبانشناختی باشند. اشعار عرفانی عصر صفوی، از چنین منظری، دلالتهای ضمنی مهمی دارند و بخشی از واقعیات آن عصر را آینگی میکنند. بسامد بالای عناصر شیعی (نشانهای از التقاط تشیع و تصوف)، حضور بالای نهاد در جملات (نشا...
متن کاملبررسی کاربرد تلمیح در مجموعه اشعار پنج شاعر بزرگ نوپرداز (اخوان، سپهری، شاملو، فرّخزادو نیما)
نویسندگان و شاعران بزرگ برای زیبا و جذّاب کردن سخن خود از آرایه های مختلف ادبی استفاده می کنند. تلمیح یکی از مهمترین صناعات ادبی است که در زیبایی و عمق بخشیدن به کلام، نقش بارزی دارد و از دیرباز مورد توجّه شاعران بوده است. در شعر معاصر هم اغلب شاعران بدان توجّه داشته اند. از آنجایی که شناخت اشارات و تلمیحات یک اثر می تواند در درک مفاهیم و زیبایی های آن موثّر باشد، در این تحقیق سعی شده است تا کاربرد...
15 صفحه اولپاتریمونیالیسم و خودکامگی سیاسی در عصر اول حاکمیت قاجاریه
پادشاهان قاجار تا قبل از انقلاب مشروطیت، با گسترش و توسعۀ دیوانسالاری، توانستند سلطۀ سیاسی خود را که از ویژگی خودکامگی برخوردار بود، بر جامعه تسری دهند. بنابراین هدف این مقاله بررسی پدیده خودکامگی سیاسی به اتکای دیوانسالاری و بر اساس الگوی دولت پاتریمونیال ماکس وبر میباشد. در ساختار سیاسی قاجاریه، شاه که در رأس همه امور بود، در نقش حاکم پاتریمونیالی عمل میکرد که بنا به میل و اراده خود و ب...
متن کاملاستعمارستیزی بن مایه ی اصلی شعر محمدتقی بهار یگانه شاعر خراسان در عصر مشروطه
یکی از رویدادهای مهم یک صد ساله ی اخیر، نهضت مشروطه می باشد که تحولی عمیق در ادبیات معاصر ایران ایجاد کرده و شاعران متعهد، آثار ارزشمندی را با بن مایه های پایداری علیه استبداد داخلی، ستمگری استعمارگران خارجی و تجاوزگری آنان آفریده اند. محمدتقی بهار از شاعران متعهد و ملتزم خراسان است که علیه حاکمیت استبدادی و استعماری عصر مشروطه، شعر سروده و جلوه های مقاومت با رویکردی آگاهی بخش و ملی گرایانه و ب...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شهید چمران اهواز - دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023